De instellingen van je webshop

Samen door de instellingen van jouw webshop

De instellingenpagina van je webshop kan nogal overweldigend zijn. Daarom ga ik hier graag even met je doorheen en bekijken we stap voor stap wat je hier kunt instellen. 

Bij de algemene instellingen vind je onder anderen de adresgegevens van jouw bedrijf en de valuta instellingen. Er zijn hier een aantal dingen die je even goed moet nakijken en aanpassen! 

  • Check of jouw adresgegevens kloppen. 
  • Geef aan aan welke landen jij wil gaan verkopen. 
  • Activeer de belastingtarieven
  • Check of de valuta goed staat, dit staat  vaak op de Britse dollar. 
  • Check of het komma en puntgebruik klopt. Bij duizendtallen gebruik je een punt en bij decimalen een komma. 

Bij de product instellingen kun je aangeven wat er moet gebeuren na het toevoegen van een product aan de winkelwagen en de recensie mogelijkheden  onder producten. 

Mocht jij je webshop  vooral gebruiken voor enkele sales en eenmalige aankopen, dan is het slim om ‘Na succesvolle toevoeging gelijk doorsturen naar de winkelwagen pagina‘ aan te zetten. Hierdoor bespaar je je klant een aantal keer klikken en  dat bevorderd het koopproces. 

Hier kun je aangeven hoe jij de prijzen invoert, of dit inclusief of exclusief de BTW is. Je kunt hier ook aangeven hoe de prijzen weergegeven moeten worden op je website. Bij een B2B website is het vaak eerst zonder BTW en vanaf de winkelwagen is de prijs inclusief BTW zichtbaar. 

Hier vul je de belastingtarieven in die je het vaakst zult gebruiken, waarschijnlijk is dit 21%. 

Wanneer je een landcode invult, wordt deze BTW alleen verwerkt wanneer de klant uit het land van deze landcode komt. 

Allereerst geef je aan waar de verzendkosten die je gaat instellen gelden. Waarschijnlijk heb je binnen Nederland andere verzendkosten dan voor naar een ander Europees land of een land buiten Europa. Klik hier op ‘Verzending-zone toevoegen‘ en geef aan om gebieden het gaat. 

Hierna geef je ook al direct aan welke verzendopties er zijn. Zo kan er bijvoorbeeld voor gratis verzending of een vast tarief gekozen worden.

Let hierbij op, het is een beetje gek maar je  moet eerst een optie kiezen en op ‘Verzendmethode toevoegen’ klikken en daarna kun je de specifieke informatie pas toevoegen door de methoden opnieuw te bewerken. 

Allereerst is het belangrijk dat je een account hebt aangemaakt bij Mollie en dat  dit account ook is goedgekeurd. Daarna kun je de ‘Mollie Payments voor WooCommerce’ installeren. 

Ga nu naar ‘WooCommerce‘ – ‘Instellingen‘. Hier is nu een nieuw tabje bij gekomen genaamd ‘Mollie-instellingen’. 

Open ondertussen Mollie.com en kopieer bij ‘Developers‘ – ‘API-keys‘ de Live API-key van jouw website. Plak deze key in WooCommerce en voeg ook direct de testkey toe.

Door te testmodus aan te zetten kun je super makkelijk gratis een testbestelling uitvoeren en zo je hele checkout testen. 

Wil je de betaalmethodes van je website aanpassen? Ga dan in Mollie naar ‘Instellingen‘ – ‘Websiteprofielen‘. Klik hier bij het domein dat gekoppeld is op ‘Betaalmethodes‘. Hier kun je alle verschillende methodes zien en in/uitschakelen. 

Hierboven zie je waar je de standaard mails kunt vinden. Dit is bij ‘WooCommerce‘ – ‘Instellingen‘ en hier bij ‘Mails‘. Hier kun je aangeven welke mails wel en niet verstuurd mogen worden. 

Wanneer je hier naar beneden scrollt zie je de paarse kleur die nu standaard in de mails wordt gebruikt. Deze kleur kun je aanpassen naar één van jouw bedrijfskleuren. 

Tip: Haal uit de footertekst het onderdeel over WooCommerce en laat  alleen nog ‘{site_title}‘ staan.