Een nieuw product toevoegen

Met de plugin WooCommerce kun je producten en diensten verkopen via je website. In deze module laat ik je zien hoe je zelf een nieuw product toevoegt, kortingscodes aanmaakt en waar de instellingen van jouw webshop staan. 

Je kunt allerlei verschillende soorten producten toevoegen. In dit onderdeel laat ik je zien hoe je een basis en variabel product kan toevoegen. Ook laat ik je zien hoe je de producten snel kunt bewerken en zo bijvoorbeeld de prijs en voorraad kunt aanpassen. 

Een basis product toevoegen

De productpagina  van WooCommerce ziet er overweldigend uit met alle verschillende mogelijkheden die je hebt. Daarom neem ik je stap voor stap mee in het toevoegen van een product. 

Stap 1: Voeg allereerst de naam van het product toe.
Stap 2: Dan zie je het tekstvak. Hierbij moet je goed opletten, want dit vak zie je niet naast maar onder de foto van het product. De tekst die je naast het product wil zetten kun je onderaan deze pagina toevoegen, zoals je in de video kunt  zien. 
Stap 3: Bij het onderdeel 'Productgegevens' zie je momenteel 'Simpel  product' staan. Dit is het type product. Dit kun je voor een basis product op 'Simpel product' laten staan. 
Stap 4: Heb je een online product? Dan kun je 'Virtueel' en 'Downloadbaar' aanvinken. Door Downloadbaar in te schakelen kun je een bestand toevoegen aan het product, dat downloadbaar is na het voldoen van de betaling.
Stap 5: Voeg een prijs toe. Heb je een speciale kortingsprijs? Dan kun je die bij de actieprijs zetten. Hier kun je ook een einddatum aanhangen door op 'Periode instellen' te klikken.
Stap 6: Heb je een beperkt aantal stuks van dit product? Dan raad ik je aan om gebruik te maken van de 'Voorraad' functie. Hier kun je precies aangeven hoeveel stuks je hebt en wanneer dit op is, gaat het product automatisch op uitverkocht. Je kunt hier ook aangeven dat een klant maar één stuk kan bestellen.
Stap 7: Mocht je al meerdere producten hebben die soortgelijk zijn, dan kun je die bij 'Gerelateerde producten' toevoegen, zodat ze onderaan het product zichtbaar zijn. 
Stap 8: Bij 'Eigenschappen' kun je nog de kleur,  maat, afmetingen, etc. van het product aangeven. 
Stap 9: Bij 'Geavanceerd' kun je een notitie aan het product toevoegen, bijvoorbeeld een datum dat het product weer beschikbaar is of iets dergelijks. Ook kun je hier aangeven of je beoordelingen wilt inschakelen. 
Stap 10: Nu is het tijd voor de afbeeldingen. Deze kun je in het rechter zijmenu toevoegen. Voor de 'Productafbeelding' kies je de hoofdafbeelding van het product en bij 'Productgalerij' kies je extra foto's om het product nog duidelijker te laten zien. 
Stap 11: Als laatste kun je iets hoger in het zijmenu nog een 'categorie' en 'tags' aan het product toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld 'Foto sets' zijn, mocht jij verschillende fotografie items verkopen. Als tag kun je iets specifieker zijn, bijvoorbeeld 'natuur' wanneer het om natuurfoto's gaat. Probeer het zo duidelijk en makkelijk mogelijk  te maken voor jouw klant! 🙂

Wanneer je klaar bent, kun je het product publiceren door op 'Publiceren' te klikken.

Een variabel product toevoegen

In de video hierboven ga ik een product aanmaken waar verschillende opties bij staan. Denk hierbij aan een product met meerdere kleuren die gekozen kunnen worden. 

Stap 1: Voeg allereerst de naam van het product toe.
Stap 2: Dan zie je het tekstvak. Hierbij moet je goed opletten, want dit vak zie je niet naast maar onder de foto van het product. De tekst die je naast het product wil zetten kun je onderaan deze pagina toevoegen, zoals je in de video kunt  zien. 
Stap 3: Bij het onderdeel 'Productgegevens' zie je momenteel 'Simpel  product' staan. Dit is het type product. Dit zetten we voor een product met meerdere opties (bijvoorbeeld meerder kleuren) op 'Variabel product'.
Stap 4: Heb je een online product? Dan kun je 'Virtueel' en 'Downloadbaar' aanvinken. Door Downloadbaar in te schakelen kun je een bestand toevoegen aan het product, dat downloadbaar is na het voldoen van de betaling.
Stap 5: Voeg een prijs toe. Heb je een speciale kortingsprijs? Dan kun je die bij de actieprijs zetten. Hier kun je ook een einddatum aanhangen door op 'Periode instellen' te klikken.
Stap 6: Heb je een beperkt aantal stuks van dit product? Dan raad ik je aan om gebruik te maken van de 'Voorraad' functie. Hier kun je precies aangeven hoeveel stuks je hebt en wanneer dit op is, gaat het product automatisch op uitverkocht. Je kunt hier ook aangeven dat een klant maar één stuk kan bestellen.
Stap 7: Mocht je al meerdere producten hebben die soortgelijk zijn, dan kun je die bij 'Gerelateerde producten' toevoegen, zodat ze onderaan het product zichtbaar zijn. 
Stap 8: Bij 'Eigenschappen' kun je nu de verschillende opties van het product toevoegen. Zelf voeg ik hier een kleurenoptie toe. De verschillende kleuren die mogelijk zijn onderscheid je door middel van een | . Vink hierna 'Gebruik voor variaties' aan en klik op 'Eigenschappen opslaan'.
Stap 9: Bij 'Variaties' kun je de gegevens van iedere variatie aangeven. Klik bij 'Variatie toevoegen' op 'Ga'. Het tabje wat je nu hebt aangemaakt werkt voor alle varianten. Zo kun je alle variaties dezelfde prijs geven. Door meerdere variaties toe te voegen kun je er ook voor kiezen om een variatie een losse prijs te geven. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld een deluxe optie hebt. Ook kun je hier per optie een voorraad aangeven, waardoor het mogelijk is dat de groene optie uitverkocht is en de rode niet. 
Stap 10: Bij 'Geavanceerd' kun je een notitie aan het product toevoegen, bijvoorbeeld een datum dat het product weer beschikbaar is of iets dergelijks. Ook kun je hier aangeven of je beoordelingen wilt inschakelen. 
Stap 11: Nu is het tijd voor de afbeeldingen. Deze kun je in het rechter zijmenu toevoegen. Voor de 'Productafbeelding' kies je de hoofdafbeelding van het product en bij 'Productgalerij' kies je extra foto's om het product nog duidelijker te laten zien. 
Stap 12: Als laatste kun je iets hoger in het zijmenu nog een 'categorie' en 'tags' aan het product toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld 'Foto sets' zijn, mocht jij verschillende fotografie items verkopen. Als tag kun je iets specifieker zijn, bijvoorbeeld 'natuur' wanneer het om natuurfoto's gaat. Probeer het zo duidelijk en makkelijk mogelijk  te maken voor jouw klant! 🙂

Wanneer je klaar bent, kun je het product publiceren door op 'Publiceren' te klikken.